Annan träning

Gym

Att träna på gym är något som numera är för alla. Det är inte bara de mest bredaxlade storpojkarna som går på gym längre, dit går alla, alltifrån lillasyster till farmor.

Vanligare med gym

Att det blivit en så allmängiltig aktivitet beror förmodligen på ett par saker, dels ett förändrat samhälle och således också beteende i form av att vi nu inte får vår motion via jobbet utan behöver få den på övrig tid. Den andra saken är att gymmen idag ser lite annorlunda ut än vad de gjorde för säg 30 år sedan. Dåförtiden var det till stor del fria vikter, hantlar och skivstänger.

Den delen av gymmen finns kvar även idag, men det finns även flera andra delar med maskiner, löpband, spinningcyklar och gud vet allt egentligen. Det finns träningsmaskiner för alla kroppens delar vilket gör det enklare för dig som är nybörjare att träna på rätt sätt. Du kan se exempel på en rad träningsmaskiner här på Gymkompaniet, och som du ser så är det stor variation mellan de olika maskinerna.

Komma igång

Har du precis börjat träna, eller är på väg att börja, då ska du här få några tips. Det är bra att ha några saker i åtanke för att det ska fungera så bra som möjligt.

  • Våga vara nybörjare – När man börjar på ett gym så är det inte sällan man känner sig lite obekväm bland alla vana gymmare. Så ett vanligt misstag är att man tar första bästa övning och lyfter det tyngsta man kan, för att sedan gå till nästa övning – som kanske inte alls hänger ihop med den föregående. Detta är ett misstag på flera sätt. Dels så riskerar man att skada sig om man går ut för hårt och framförallt om man inte genomför övningen korrekt. Våga vara nybörjare och ta hjälp av de som kan för att strukturera ett bra träningsprogram exempelvis.
  • Träna inte för ofta och för hårt – Många gör misstaget när de börjar träna på gym att de har bråttom och vill ha snabba resultat. Problemet med detta är att de inte inser att kroppen även måste få vila mellan träningarna och dessutom så är det otroligt lätt att tappa motivationen om varje träningspass känns som att bestiga Mount Everest. Ta mindre steg och gå inte för snabbt framåt.
  • Sov ordentligt – Många underskattar vikten av god sömn när det handlar om träning. Utan ordentlig sömn och vila så kan din kropp inte tillgodogöra sig träningen på rätt sätt.

Posted in Sport by with comments disabled.